Zoekmachine optimalisatie (SEO) is een begrip waar iedereen die een website beheert mee te maken krijgt. Het wordt vaak gezien als onderdeel van online marketing, omdat het als doel heeft een onzichtbare website zichtbaar te maken. Door aan SEO te werken zouden jouw pagina’s hoger in de zoekmachine resultaten moeten belanden. Kom je op de eerste pagina met resultaten, dan ben je ineens zichtbaar voor een aanzienlijk groter publiek. Zoekmachine optimalisatie neemt je gehele website onder handen en daarom is het een perfect begin voor jouw online marketing werkzaamheden.
Wat is zoekmachine optimalisatie?
Met zoekmachine optimalisatie stel je je website zo in dat deze de algoritmen van de zoekmachines prikkelt als er een bepaalde zoekterm wordt ingetypt. Dat doe je door al je pagina’s onder handen te nemen en te werken aan de techniek, de inhoud en de backlinks. Zoekmachines, lees: Google, willen hun klanten gebruiksvriendelijke, relevante en autoritaire resultaten laten zien en die bereik je door jouw pagina’s perfect te maken. Je werkt aan de snelheid, je verwijdert foutmeldingen, je schrijft gestructureerde en unieke teksten, je verwerkt zoekwoorden, je voegt foto’s en video’s toe, je schrijft pakkende metatitels en –omschrijvingen en je gaat actief aan het werk om backlinks te verzamelen van andere sites in jouw vakgebied.
Beginnen met SEO
Omdat je door aan SEO te werken je gehele website optimaliseert, is dit vaak het eerste wat een online marketing bureau aanpakt als je hen inschakelt voor online marketing diensten. Een geoptimaliseerde website is klaar om bezoekers te ontvangen en te converteren. Heb je dat niet afgerond en zou je via Google AdWords een advertentie opstellen, dan loop je conversies mis, want jouw pagina’s zijn nog niet gereed voor dat extra verkeer. Zoekmachine optimalisatie is dus niet alleen een methode waarmee je hoger in de zoekmachine resultaten komt, het is ook een methode waarmee je een perfecte en overtuigende website creëert.
Wat doet een online marketing bureau?
Zoekmachine optimalisatie is bijzonder breed en tijdrovend. Als je het eenmaal onder de knie hebt dan is het niet moeilijk, maar je bent er constant mee aan de slag. Het is dan ook niet vreemd dat veel website eigenaren een online marketing bureau inhuren om dit voor hen te doen. Hebben ze jouw pagina’s geoptimaliseerd, dan kunnen ze andere online marketing strategieën gaan toepassen, mocht je dit willen. Denk dan bijvoorbeeld aan zoekmachine- en sociale media adverteren, het opzetten van e-mail lijsten en remarketing.
Zonder SEO geen website
Een pagina die niet op de eerste pagina van de zoekmachine resultaten in Google komt bestaat eigenlijk niet. Je kunt een schitterende website hebben, maar als die de zoekmachines niet prikkelt, dan krijgt ook niemand hem te zien. Met zoekmachine optimalisatie word je zichtbaar en begint het aantal bezoekers aan te nemen. Is dat in orde, dan trek je ook op andere manieren verkeer naar je website. Het doel is om een zichtbare succesvolle website te maken en dat begint met zoekmachine optimalisatie.