Social media zijn de afgelopen paar jaar enorm populair geworden en niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven. Maar het kan ook veel kansen bieden om jouw onderneming op de kaart te zetten. In deze blog lees je 3 redenen waarom het waardevol kan zijn om een social media campagne op te zetten.
Uitgebreide mogelijkheden om te targeten
In tegenstelling tot traditionele vormen van marketing, heb je op social media de optie om je marketinguiting aan zeer specifieke doelgroepen te laten zien. Dit wordt bijvoorbeeld gedaan op basis van leeftijd, regio, interesses, geslacht et cetera. Omdat je veel gerichter adverteert, is de campagne vaak veel effectiever. Hierdoor heb je een kleiner budget nodig om hetzelfde effect te bereiken. Ook bieden social media de optie om te ‘retargeten’, wat inhoudt dat mensen die je pagina eerder hebben bezocht, jouw advertenties (opnieuw) te zien krijgen.
Krachtigere boodschappen
Omdat social media de mogelijkheid bieden om specifieke groepen te bereiken, kan de inhoud van de boodschap heel precies op hun voorkeuren worden aangepast. Door krachtige boodschappen over te brengen, kan je een gevoelige snaar raken, waardoor men eerder geneigd is over te stappen op actie. Daarnaast bieden social media de optie om potentiële klanten in meerdere fasen van de customer journey te benaderen. Ten slotte is er op social media de ruimte voor interactie tussen klant en bedrijf. Iets wat in een markt waarin consumenten steeds mondiger worden erg relevant kan zijn voor je strategie.
Relatief betaalbaar
Daarnaast is een groot voordeel van social media marketing dat het in veel gevallen erg betaalbaar is. Het is bijvoorbeeld een stuk minder prijzig in vergelijking met een andere vorm van online advertising: Google ads. Vaak zijn de kosten afhankelijk van het aantal kliks en dus van de concurrentie. Als dit goed gemonitord wordt en de strategie hierop aangepast wordt, hoeft een social media campagne eigenlijk helemaal niet duur te zijn!