Veel ondernemers verkopen online hun producten. Om zoveel mogelijk producten te verkopen is het van belang om de juiste marketingtechnieken in te zetten. Hierbij zijn onder andere contextual targeting en ROAS belangrijk. Een van de dingen die succesvolle ondernemers doen is adverteren. Door middel van advertenties kun je namelijk de doelgroep aanspreken die jij wilt bereiken. Door de advertenties zullen er potentiële bezoekers op jouw website terechtkomen. In dit artikel lees je meer over contextueel targeting en ROAS, omdat deze termen een grote rol spelen bij ondernemerschap.
Wat is contextual targeting?
Als eerst bespreek ik de term ‘contextual targeting’ met je. Dit staat ook wel bekend onder de naam contextual advertising.Dit houdt in dat er geadverteerd wordt op basis van de inhoud van een webpagina. Het is een methode. Je adverteert op advertentieruimtes van verschillende websites. Als een bepaalde webpagina beschikt over de context die relevant is voor de advertentie, dan wordt de advertentie op deze webpagina vertoond.
Eigenlijk kun je dus stellen dat contextual targeting zich specifiek richt op de context van een bepaalde webpagina. Een advertentie sluit dus altijd aan bij de context, aangezien de tekst wordt gescand op onder andere relevante zoekwoorden.
Je kent het vast wel: je Googlet op bepaalde kleding en plotseling zie je overal kleding advertenties verschijnen op je beeldscherm van verschillende (online) winkels. Hierbij speelt dus contextual targeting een essentiële rol.
Wat is ROAS?
Een online marketeer maakt gebruik van verschillende KPI’s. Soms is dit traffic, terwijl de andere keer CPA leidend is. Ook is de gemiddelde waarde en omzet een belangrijke KPI, evenals ROAS. Vooral ROAS is tegenwoordig een erg populaire KPI die door vele online marketeers gebruikt wordt. Hieronder lees je meer over de KPI ROAS.
ROAS staat voor: Return On Advertising Spend. Net zoals de vorige KPI’s, bereken je middels ROAS wat elke geïnvesteerde euro oplevert. Kortom, ROAS is een getal die aangeeft wat elke geïnvesteerde euro oplevert. Meestal wordt ROAS weergegeven in euro’s, maar het kan ook in een percentage worden weergegeven.
Wat maakt ROAS belangrijk voor online marketeers?
Nu vraag je je misschien af: wat maakt ROAS zo belangrijk voor ondernemers. Wat kan dit getal of percentage voor mij doen? Kort gezegd geeft ROAS jou als ondernemer een goed en duidelijk inzicht of je online marketinginspanningen winst opleveren. Doordat je door middel van ROAS weet wat elke geïnvesteerde euro oplevert, weet je precies hoeveel je kunt spenderen.