Gebruik van social media als bedrijf: een effectieve activiteit voor veel ondernemingen, gezien je via sociale mediaplatforms jouw doelgroep kunt bereiken. Het is wel belangrijk om te beseffen dat het inzetten van social media expertise vereist, dus lees verder voor onze waardevolle tips omtrent sociaal netwerken! Mocht je nog geen social media accounts hebben? Bekijk dan hier hoe je met social media kan beginnen.
Tip 1: Ontdek waar je je doelgroep het best kunt bereiken
Ben je van plan om een bedrijfspagina op social media op te zetten? Bepaal dan eerst waar je je doelgroep het beste kunt bereiken. Heb je veel visuele content om te delen? Overweeg dan eens de mogelijkheden van Instagram. Dit zou goed kunnen passen bij jouw bedrijf. Heb je voornamelijk zakelijke content? Dan is LinkedIn waarschijnlijk de beste keuze voor jou. Uiteraard hangt de keuze voor het platform ook af van het type bedrijf waarin je actief bent.
Tip 2: Kies welk soort content je plaatst op je social media kanalen
Bepaal welk type content je op welk kanaal plaatst. Puur zakelijke content of content met veel informatie is vaak geschikt voor LinkedIn. Iets lichtere content, zoals over het jaarlijkse kerstfeest of de “Neem-je-hond-mee-naar-je-werk-dag”, past beter bij andere media zoals Facebook. Het is trouwens ook goed om verschillende soorten content te delen: van quotes tot filmpjes en van blogposts tot whitepapers!
Tip 3: Zorg ervoor dat je regelmatig tijd vrijmaakt voor social media activiteiten
Het onderhouden van een bedrijfspagina op sociale media vereist veel tijd en inspanning. Als je te lang afwezig bent, loop je het risico om snel vergeten te worden online. Dus plan elke week een moment om actief bezig te zijn met social media en plaats regelmatig berichten. Onthoud dat een bericht niet slechts uit een paar woorden bestaat. Je bent echt bezig met het creëren van inhoud, dus neem hier de nodige tijd voor!
Tip 4: Stel een planning op voor je social media activiteiten
Maak vooruitkijkend een planning voor een langere periode (inclusief de content op je website). Op deze manier heb je precies inzicht in welke sociale mediaberichten je op welk tijdstip gaat delen. Vergeet niet om ook vast te leggen via welk sociaal mediaplatform je jouw content gaat verspreiden.
Tip 5: Plan je social media posts in
Door je nieuwe social media planning kun je van tevoren je berichten op sociale media al plannen. Dit is handig voor Facebook en LinkedIn, waar je dit direct in de apps kunt doen. Voor andere platforms kun je een hulpmiddel zoals Hootsuite gebruiken.
Tip 6: Blijf ook handmatig posten
Vergeet ook niet om af en toe spontaan iets te delen! Met een social media planning betekent het niet dat je geen ruimte hebt voor onverwachte gebeurtenissen die je wilt delen. Als er plotseling iets interessants opkomt, leg deze inhoud dan even naast je planning om te zien of het erin past. Door hier aandacht aan te besteden, voorkom je dat jouw sociale media bezoekers veel inhoud krijgen die op elkaar lijken of juist te veel inhoud van jouw bedrijfspagina in hun tijdlijn hebben staan.
Tip 7: Laat een glimp zien van je website
Het is altijd goed om in social media posts een voorproefje te geven van wat de lezer op je website kan verwachten. Op deze manier kun je jouw social media pagina en je website naadloos integreren. Via social media kunnen er ook producten verkocht worden, dit wordt ook wel social commerce genoemd.
Tip 8: Voeg foto’s, afbeeldingen en video’s toe
Het klinkt misschien als een open deur, maar voeg bij elke social media post een foto of afbeelding toe. Beelden worden sneller verwerkt dan tekst en ze maken je post veel krachtiger. Een (goede) afbeelding zegt meer dan duizend woorden. Mensen kijken graag naar filmpjes, dus maak tijd vrij om video’s op te nemen in jouw social media strategie.
Tip 9: Genereer unieke inhoud om een breed bereik te bereiken
Het creëren van een groot bereik op sociale media is een behoorlijk uitdagende taak, zelfs als jouw content interessant is. Zorg ervoor dat de berichten die je deelt op sociale media zo interessant zijn dat anderen geneigd zijn om je berichten leuk te vinden, te delen of erop te reageren. Dit zal leiden tot een groter bereik. Je kunt ook jouw medewerkers inzetten om dit bereik te vergroten. Vraag gewoon aan je werknemers om de berichten van het bedrijf te delen.
Tip 10: Gebruik advertenties voor meer bereik
Op Facebook en Instagram is het als bedrijf erg moeilijk om met ‘gewone’ social media berichten een groot bereik te krijgen. Heb je echter een specifiek bereik nodig om bijvoorbeeld een evenement te promoten? Met slechts enkele euro’s kun je nog steeds veel mensen bereiken via Facebook en Instagram door simpelweg gebruik te maken van advertenties.