Online marketing bestaat natuurlijk uit verschillende onderdelen, waaronder socials, advertising, maar natuurlijk ook vindbaarheid in de zoekmachines. Veel mensen beginnen hun aankoopproces op Google en daarom is het belangrijk voor bedrijven om hier tussen de eerste paar resultaten te staan. Niemand kijkt toch eigenlijk op de tweede pagina van Google? Om hier te komen moet je de website optimaliseren voor de zoekmachines, wat ook wel zoekmachineoptimalisatie wordt genoemd. Helaas weet niemand precies hoe Google de rankings bepaalt, maar wel weten we dat je het kan optimaliseren aan de hand van drie onderdelen, namelijk de techniek van de website, de content op de website en het autoriteit van de website.
Autoriteit opbouwen
Autoriteit opbouwen is volgens sommige marketeers niet heel belangrijk. Toch zien we in de praktijk nog altijd dat websites met meer autoriteit beter weten te ranken als websites zonder. Autoriteit kan je opbouwen door backlinks naar je website te verzamelen. Het actief op zoek gaan naar linkjes wordt in de volksmond ook wel linkbuilding genoemd. Dit kan je doen op enorm veel verschillende manieren. Zo zijn er natuurlijk gratis bedrijfsgidsen online waarvan je een linkje kan krijgen, maar ook kan je linkjes ruilen of verdienen. Al met al is het belangrijk dat je linkbuilding zorgvuldig doet. Het is namelijke en erg grijs gebied en wanneer je fouten maakt kan Google deze afstraffen.
Uitbesteden of zelf doen?
Linkbuilding uitbesteden is voor veel marketeers de beste optie. Vooral wanneer je geen groot netwerk aan websites en partners hebt is het verzamelen van backlinks enorm lastig en kost het veel tijd en moeite. Door het werk uit te besteden zorg je ervoor dat je gebruik kan maken van het netwerk van je partner. Hiernaast werk je ook met een partij met ervaring in de markt. Ze weten vaak goed welke backlinks er nodig zijn om goede rankings te halen en de concurrentie te verslaan. Op www.reputatiefabriek.nl kan je alles vinden over het uitbesteden van linkbuilding.