Heb je moeite om verkeer naar jouw website te krijgen? Dan ben je zeker niet alleen. Een website is tegenwoordig onmisbaar voor ieder bedrijf. Of je nu een dienst of product verkoopt, een website of webshop is jouw online visitekaartje waar je jouw doelgroep van informatie kunt voorzien over hetgeen je verkoopt. Heb je een eigen blog? Ook dan wil je natuurlijk een zo’n groot mogelijk bereik hebben om mensen te informeren over bepaalde onderwerpen. Hoe groter jouw bereik, hoe groter de kans op eventuele samenwerkingen. En zo creëer je een nieuwe inkomstenbron vanuit jouw blog. Maar zonder bezoekers op jouw website, geen conversies, geen offerte aanvragen, geen samenwerkingen en dus geen inkomsten. Dus heb jij ook moeite om (converterend) verkeer op jouw website te halen? Met onze tips kun jij direct aan de slag om meer verkeer naar jouw website te krijgen.
Ken je doelgroep
Ten eerste is het natuurlijk belangrijk dat je jouw doelgroep goed kent. Wat beweegt hen en waar zijn ze naar op zoek? Zodra je een goed inzicht hebt in wie jouw doelgroep is, dan weet je ook welke onderwerpen relevant voor hen zijn. Je kunt je doelgroep segmenteren, zodat je voor elke specifieke doelgroep de juiste content kunt aanbieden. Elke bezoeker op jouw website heeft een andere behoefte en bovendien bevindt iedereen zich in een andere fase van het koopproces. Stel dat je een webshop hebt en je verkoopt kappersproducten. Iemand die zoekt naar “hoe kan ik blonde haren het beste verzorgen” heeft een andere zoekintentie dan iemand die zoekt naar “zilvershampoo kopen”. Bij de eerste zoekopdracht is iemand op zoek naar meer achtergrondinformatie over hoe je blonde haren het beste kunt verzorgen en bevindt zich in de eerste fase van het koopproces. Iemand die zoekt naar “zilvershampoo kopen” heeft bijvoorbeeld in een blog gelezen dat je met zilvershampoo een gele gloed uit je haren kunt krijgen en die persoon wilt dus een zilvershampoo kopen. Deze persoon bevindt zich dus al veel verder in het koopproces. Het is dus belangrijk dat je jouw doelgroep goed kent en dat je weet wat hun pijnpunten zijn.
SEO
Een van de beste manieren om meer verkeer naar jouw website te halen voor een lang termijn is seo optimalisatie. Via SEO, ofwel zoekmachine optimalisatie, haal je verkeer op een organische manier binnen via zoekmachines. Het enige nadeel van SEO is dat het vrij lang kan duren voordat je effect gaat zien. Het kan soms wel een halfjaar duren voordat je een stijgende lijn ziet in het aantal websitebezoekers. Echter, als jouw website eenmaal SEO geoptimaliseerd is en je weet het juiste effect te halen, dan zul je hier lang profijt van hebben. SEO werkzaamheden moet je wel op een professionele wijze aanpakken. Daarom is het verstandig om hier een online marketingbureau voor in te schakelen. Zij kunnen jou dan precies vertellen wat er gebeuren moet aan jouw website zodat deze SEO geoptimaliseerd is.
Adverteren
Een andere manier om meer verkeer naar jouw website te halen is door adverteren. Je kunt op meerdere platformen adverteren om jouw doelgroep te bereiken. Je kunt adverteren op Social Media kanalen als Facebook, Instagram en TikTok, maar je kunt ook adverteren op Google. Wanneer jouw campagne eenmaal live staat zul je, indien je deze op de juiste manier hebt ingesteld, direct meer verkeer op jouw website binnenhalen.