Een website laten maken

Er zijn verschillende mogelijkheden om een website te bouwen. Je kunt gebruik maken van een websitemaker, een CMS zoals WordPress, je kunt zelf gaan coderen of je kiest ervoor om een website te laten maken door een developer. Websites zijn er in alle soorten en maten, de prijzen variëren daarom ook sterk.

Wat is het doel van de site? Is het bedoelt als visitekaartje/portfolio of moet het veel meer zijn dan dat? Wil je bloggen of je bedrijf uitbreiden met een webshop?

Kenmerken van een goede website

  • Een goed en functioneel Design
  • Gebruiksvriendelijk – overzichtelijk en niet te druk
  • Goede navigatie en zoekfunctie
  • Logische structuur en indeling
  • Inhoudelijk relevant
  • Snel laden – is dit niet het geval kan het zijn dat de bezoeker niet blijft hangen of doorklikt
  • Vindbaarheid in de zoekmachines
  • Responsive – voor onder andere mobiele weergave
  • Technisch actueel zijn
  • Veiligheid

Wat zijn de kosten om een website te laten maken?

De kosten voor een website kunnen erg variëren, dit ligt aan verschillende factoren. Zoals eerder aangegeven er zijn kosten voor webhosting en domeinnaamregistratie, een SSL certificaat. Eventueel nog een premium website template, zoekwoorden onderzoek en een google ads campagne en natuurlijk het bouwen van de website zelf. Ga je zelf de content van de site schrijven of laat je dit doen?

Zoals je ziet, kun je het zo gek maken als je wilt. Houd je het minimaal kun je klaar zijn met ±500 euro. Wil je een goede website, ben je al snel tussen 2000 en 5000 euro kwijt.

Daarnaast heb je onderhoud aan de website en moet de technische kant up-to-date gehouden worden.

Is het aan te raden zelf een website te maken?

Bedenk je goed waar je aan begint als je zelf een website wil gaan bouwen, hier kan namelijk heel veel bij komen kijken. Zoals de kosten van hosting, SSL certificaat, onderhoud en domeinregistratie. Het leren omgaan met een websitemaker of CMS, het uiterlijk van de site, zoekmachine optimalisatie, promotie.

Het is wel degelijk te doen, helemaal als het niet te uitgebreid hoeft te zijn. Maar wil je je op je bedrijf richten en niet heel veel tijd kwijt wilt zijn aan onderzoek en het leren van benodigde skills, is het verstandiger dit uit te besteden aan een professional.